Vad tänker man på när man hör ordet ”blogg”? Företag eller privatpersoner som skriver sina privata tankar? Eller ett sätt för företag att bedriva marknadsföring?

De flesta menar nog att en blogg skrivs av en privatperson. Ursprungligen ansågs bloggar vara ett slags personliga dagböcker. Nu börjar dock vissa bloggar bli en del av den kommersiella marknadsföringen.

En sådan blogg är en som kallar sig ”Blondinbella”. Den sägs drivas av en 17-årig tjej som gillar mode. Men hur ligger det till egentligen? Bloggaren Isabella Löwengrip säger sig äga Blondinbella AB.

Vill verkligen en 17-årig tjej satsa 100 000 kronor för att driva en blogg? Varför driva en blogg som ett aktiebolag? Var är orsaken till det?

Tittar man på Blondinbellas blogg slås man av det faktum att hon ständigt framhåller olika företag. Har hon varit och fikat får man reda på vilket fik. Har hon varit och shoppat får man reda på var.

Hur kan en 17-årig tjej som inte har något att säga skriva en ”debattartikel” i Expressen? Hon har ju absolut inget att komma med. Men en sådan artikel genererar otvivelaktigt rätt mycket trafik till bloggen.

Kan svaret vara att hon inte själv bestämmer innehållet på sin blogg. I hennes bolag finns tre personer med i styrelsen, nämligen Johan Kinnander som har bolaget J Kinnander Förvaltnings AB på Sibyllegatan i Stockholm. Han har tidigare varit anställd på Google Sverige, men ska enligt uppgift fått sparken från den ena dagen till den andra. Oklart varför.

Dessutom sitter någon som heter Per Daniel Rydberg, Stockholm och Johnny Wiktorsson, Löttorp i Blondinbella AB:s styrelse.

Det kan noteras att Blondinbella bloggat om invigningen av det nya hotellet på Norra bantorget, som av en händelse gör bloggen Glife det också, och den drivs av Blondinbellas styrelseledamot Kinnander.

Samtidigt skriver tidningen Resume.se om Johan Kinnander att han startat en klädbutik på nätet, ”Sid and Sally”, vilket måste sägas passa Blondinbella som hand i handske med tanke på att hennes blogg ju handlar om mode. Målgruppen för butiken är personer i ”den mentala åldersgruppen 18-35år”, som av en händelse är samma målgrupp som bloggen Blondinbella vänder sig till.


Blondinbella skriver en ”debattartikel” i Expressen där hon påstår att hennes blogg har läsarna framförallt därför att hon har deras förtroende. Om så är fallet kan deras förtroende kanske bero på att hennes läsare inte inser att hon är en del av ett marknadsföringsprojekt.

Blondinbellas styrelseledamot Johan Kinnander säger också att hans företag ”startat ett par bloggar och kommer att göra en del gerillaaktiviteter”. Är man fel ute om gissar att Blondinbellas blogg är en del av den gerillaaktiviteten?

Något måste han väl ha lärt sig som före detta Googlechef. Speciellt med tanke på att han anser digitala medier, som bloggar, och sökordsmarknadsföring på nätet som viktiga delar i marknadsföringen. Jag är övertygad om att Isabella Löwengrips blogg Blondinbella är en viktig del i marknadsföringen.

Inom massmedia finns ett begrepp, textreklam, som anses mer värdefullt än rena annonser. Kan man få en journalist att skriva positivt om en produkt anses det effektivare marknadsföring än att annonsera. Folk är litet misstänksamma mot annonser för att de inser att annonser är till för att få dem att köpa produkten.

Alla seriösa massmedier brukar vara ytterst vaksamma mot försök till textreklam. Helt enkelt för att inte bli en del av marknadsföring vilket skulle sänka trovärdigheten för tidningen eller TV-bolaget högst väsentligt. Kanske kan man inte ställa samma krav på en 17-årig Blondinbella, men jag tycker nog att läsarna av Isabella Löwengrip ska vara medvetna om att de kan vara utsatta för ren och skär marknadsföring.

Kan det vara så att Isabella Löwengrip, alias Blondinbella, är ett offer fast hon själv inte begriper det?

Hala den falska flaggan och hissa den rätta!

Se också Jinge, Glife, Resumé, DN och DN1, samt Blondinbella SvD, Exp.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

22 Svar på “Blondinbella under falsk flagg”
  1. Peter skriver:

    Gôtt inlägg, jag har haft mina misstankar mot henne men jag är en 37-årig intelligent man med fötterna på jorden, det kan nog vara betydligt svårare att inse det när man är en ung tjej utan självförtronde men som helst av allt vill ”passa in”…

  2. Messi skriver:

    Vilket jävla kackel, tror du seriöst att det hon skriver är beordrat från en styrelse? Blondinbella ”ägs” inte av någon kinnander eller glife dock har dom köpt en stor aktiepost men inte majoriteten vilket varit väldigt offentligt i flera veckor nu.

  3. Lasse skriver:

    Messi:

    Försök besvara frågan varför en 17-årig tjej investerar 100 000 kronor i aktiekapital på något som kan vara helt gratis. Jag vill gärna veta orsaken till det. Är hon dum i huvudet eller…?
    Hon driver inte en blogg i ordets rätta bemärkelse.

  4. Kulturkniven skriver:

    Lasse. Anledningen är naturligtvis att hennes blogg blir ett slags marknadsföringsplats, som företag investerar i för skapa kännedom om deras produkter. Det är en blogg – men det slags blogg vars syfte är strikt kommersiellt. Det kan du ju tycka vad du vill om, men jag inser inte vad det falska är med det. Är inte Blondinbella rätt öppet kommersiell? Och varför skulle en 17-årig blondin inte kunna vara smart nog för detta? Om det hade varit en 17-årig datornördkille som suttit på idéen, så hade du bara ryckt på axlarna åt det, du hade inte trott att han var en marionett.

  5. Jinge skriver:

    Ho nskriver själv att hon har en bloggcoach, tydligt nog eller?

  6. Lasse skriver:

    Kulturkniven:

    Det falska är att det inte tydligt framgår att hennes ”blogg” inte är vad gemene man menar med en blogg. Hon får vara hur kommersiell som helst för min del, men det borde framgå tydligt, och inte som nu smyga med den saken.
    Det dräller ju av bloggare som inte har något väsentligt att säga, se bara på alla ”bloggar” där den enda aktiviteten är filmklipp från Youtube…

  7. /M skriver:

    Det har funnits massor av bloggar som inte är bloggar hur länge som helst. Tjuvlyssnat är väl det mest kända exemplet. Frågan är kanske inte om huruvida blondinbella är ett företag, utan varför någon överhuvudtaget under några omständigheter spenderar en nanosekund mer än nödvändigt med att läsa något så tomt och meningslöst som det där. Det är inte avundsjuka från min sida, som typ modeliksombloggare brukar typ säga liksom. Jag förstår mig bara inte på folk.

  8. Victoria skriver:

    De flesta nämner nog var de handlat sina kläder och var de fikat. Så att använda det som argument verkar inte som ett säkert kort.

    Men oavsett om det hon skriver är hennes egna idéer eller om hon blivit tillsagd att nämna vissa ämnen. Så är hon smart. Hon tjänar grymt på sin blogg. Och det är det som räknas för henne. Hon bloggar för pengarna, hon ser det som sitt jobb.

    Spelar det då egentligen någon roll om bloggen är ren marknadsföring? Tror faktiskt hon skiter i vilket. Hon tjänar på det vilket verkar vara det som räknas.

    Hon är inte dum, och hon roar folk. Att vissa skrattar åt henne istället för med henne är en annan diskussion man kan ta.

  9. Erik skriver:

    Bloggare som har dolda avsikter finns det många av.
    Här är avsikten ganska öppen, tycker jag. Krasst ekonomiskt! Hon skriver om ytliga saker och just modebloggar kryllar det av på nätet. Själv bryr jag mig inte (så mycket).
    Kan hålla med dig att det är lite trist om många (unga?) läsare inte inser att det är ren och skär reklam. Blondinbella har lyckats, hon kan leva på sin blogg.
    Om hon vill kan snart olika tv-soffor bli hennes andra hem.
    Så tror jag att många ser på bloggandet, de vill nå kändisskap och kunna tjäna pengar.
    Så har vi en annan stor bloggrupp, dagboksskrivarna. Där verkar ofta målet vara att utbyta tankar och upplevelser inom en mindre grupp. Betydligt mer offentlig än den låsta, handskrivna dagboken under huvudkudden… som ibland föräldrar tjuvläste i.
    Här finns väl bloggandets tjusning. Du bestämmer vad du vill betrakta, behandla, debattera eller berätta. Den friheten (inom rimliga gränser) tilltalar nog de flesta bloggarna, jag är en relativt ny själv.

  10. Emma skriver:

    jag tror inte att hon behövde investera några 100.000 kronor ur egen ficka. Tydligen var bloggen redan värd så mkt att nått startkapital för ett aktiebolag inte behövdes…. har jag hört!

  11. Anders Ollevik skriver:

    Jag ifrågasätter hennes framgång. Hur kan bloggen vara så populär?
    Läs gärna min blogg där jag kritiserar hennes blogg.

  12. angel skriver:

    Tänk om alla visste att hon inte är så himla fiiiin som hon utger sig för att alltid ha varit. Hon är uppväxt i förorten i hyreslägenheter med bostadsbidrag etc. Och inget fel i det det. Jag har också varit där, men jag ljuger inte om det. Det finns massor av lögner om man läser allt hon skriver. Skriver man en komentar till henne om det så skulle hon aldrig drömma om att ta med den

  13. Jesper skriver:

    Åhnej, ”utsatta för ren och skär marknadsföring”!? Say it ain’t so!

  14. Agilitydream skriver:

    Vad ska man säga om detta inlägg annat än att det var intressant. Sedan är det svårt att säga vilket syfte man har med tjejens blogg. Hon får ta emot mycket skit vilket jag tycker är tråkigt. Vad har sedan Angel för belägg när hon påstår att Bella kommer från förorten och att de levt med bostadsbidrag? Det låter som att du är väldigt avundsjuk. Men Lasse……….ditt inlägg är helt klart intressant och det fick mig att tänka till lite.

  15. plupp skriver:

    Tja, det är väl smart att tjäna pengar på andras dumhet, såvida man inte ska klassa det som ren omoral då. Det är väl inte ”blondinbella” det är ”fel” på, isåfall, uta de som läser bloggen som ser till att göra nonsens populärt och möjligt att tjäna pengar på. Världen är så’n.

  16. Viveka skriver:

    Enligt en artikel på e24, så har Konsumentverktet har startat en utredning
    för att utröna om vissa bloggare bryter mot marknadsföringslagen.
    Om vissa bloggar i själva verket anses vara annonser, vilket det är om man får ekonomiska incitament för ”reklamtextskrivandet” och då gäller
    marknadsföringslagen för bloggskribenten.
    http://www.e24.se/branscher/reklammedia/artikel_330005.e24

  17. Tilda skriver:

    Det mest komiska med hela fenomenet är att Isabella blev känd för att blogga (nåja) och ju mer hon bloggar – desto mer känd blir hon. Ju kändare hon blir – desto mer vill media skriva om henne – och ju mer media skriver om henne – desto mindre hinner Isabella blogga.

    Det kommer alltså sluta med att, vadå? blondinbella.se kommer att fyllas med späckade ”to-do”-lists och veckor som är fulla av intervjuer och fotograferingar.

    Vad händer med Isabellas bloggande då?

  18. Poi Ran skriver:

    Jag trodde till en början, när jag först fick länkar till Blondinbella, att det var en satirisk och ironisk skildring av fjortisar och bimbos. Snacka om att jag blev förvånad över att det inte alls var satiriskt, utan en reklamblog. Bra att någon nu kollat upp det lite mer.

  19. angel skriver:

    Tro mig jag har belägg för det. jag har känt henne sedan hon var liten men vi umgås inte längre. Den delen i sitt liv är inget hon vill kännas vid för vi är ju helt vanliga människor…

  20. belladuger.se skriver:

    Hej hej! Hmm det här med reklamen är jag inte så insatt i. Men visst är blondinbellas blogg en insperationskälla. Det kan ni väll hålla med om?

  21. elin skriver:

    ”Dessutom sitter någon som heter Per Daniel Rydberg, Stockholm … i Blondinbella AB:s styrelse.” Eehm, lite snabb och elementär research hade kanske varit något innan du skrev det här inlägget? Per Rydberg är Blondinbellas pappa.

  22. blondinbella skriver:

    Bloggare med dolda avsikter borde inte kallas för bloggare. Ner med blondinbella och hennes smygreklam!

  23.  
Lämna ett svar

Please copy the string ZIREgw to the field below: