Om politiska partier tror att man kan styra människors göranden och låtanden genom skatt utan att bli hatad så är de mer än naiva.

Det är idag populärt att minska miljöförstöringen och klimatförändringen genom att skatt. Det kan handla om bensinskatt, eller flygskatt eller skatt på miljöfarliga ämnen eller cancerframkallande kemikalier.

Fungerar det?

Tja, det skulle kunna fungera om skatten var så hög att folk inte fick råd. Men har man råd att fortsätta köra bil ca 1500 mil per år som man gjorde innan bensinskatten höjdes eller fortsätter flyga runt halva jorden på semester så är det ju meningslös med både bensinskatt och flygskatt.

Miljöskatter som folk har råd att betala är inget annat än hyckleri från oärliga politiker.

Det vore mer ärligt att helt sonika förbjuda dem som inte har absolut nödvändiga behov av att köra bil till jobbet att göra det. Helt enkelt tvinga över dem till kollektivtrafik, gärna spårbunden. Men då uppstår ett problem, nämligen att behovet av bilkörning inte är avgörande av inkomsten, vilket kan innebära att även höginkomsttagare kan tvingas åka kollektivt.

En miljöskatt som de flesta har råd att betala räddar inte miljön.

Det blir inte mindre utsläpp av miljöfarliga eller klimatförstörande avgaser för att man betalar för att få göra det.


Semesterfirare i flygplan på väg söderut en mörk natt.

Det enda som hjälper är att stoppa utsläppen och det gör man inte genom att betala ex v flygskatt.
Ett flygplan släpper ut lika mycket avgaser vare sig passagerarna betalar för det eller inte.

Sanningen är att det inte går att rädda miljön genom skatter. Det som kan rädda miljön är förbud som inte kan kringgås genom att man betalar för sig.

Så enkelt är det!

./.

5 Svar på “Det stora misslyckandet”
  1. moteld skriver:

    Ja, generella skatter och avgifter drabbar ju främst de mindre bemedlade. Å andra sidan är förbud mot bilkörning eller flygresor omöjliga politiska projekt.
    Det som behövs är istället att få fram miljövänliga bränslen ui kombination med utbyggd kollektivtrafik. Då kan man trappa ut
    skadliga bränslen- Frågan är hur lång tid det kommer att ta.

  2. Martin skriver:

    Jag spar ihop rejält med pengar till bensin genom att spara in på saker som ekologiska matvaror, resten av pengarna jag behöver till bensinskatten sparar jag in genom att köpa varor som transporterats runt halva jorden där folk arbetar långa dagar till låga löner.

  3. Lasse skriver:

    moteld:

    Men det går att styra ex v inrikesflyget mot järnväg. Det viktiga är själva inriktningen långsiktigt. Uppgifter säger ju ex v att batteribilar måste köras 10000 – 15000 mil innan den så att säga blir mer miljövänlig än motsvarande bensinbil på grund av batteriets miljöpåverkan vid tillverkningen.

  4. Lasse skriver:

    Martin:

    Haha! Smart.

  5. Martin skriver:

    Jag hade varit glad om exempelvis tåg kostade mindre än att åka ensam i en stor SUV eller ännu hellre mindre än att åka i min Golf som blandtankas med etanol, detta för att jag måste helgpendla 40-mil.

    Vi kan nog vara lugna för att okynneskörandet med bil har försvunnit i de lägre klasserna i samhället och att skatten för att få bort det i de övre klasserna blir absurd. Dags att börja bygga alternativ på allvar!

  6.  
Lämna ett svar

Please copy the string jXgfWE to the field below: