Vissa saker är så självklara att man förundras över att det finns de som ifrågasätter det, som att ökad egoism leder till korruption

Det finns de som på fullt allvar menar att Alliansregeringen inte betydde att korruptionen blev rumsren. Som när ett sjukhus i Stockholm såldes för 695 000 kronor när det i själva verket var värt uppåt 50 miljoner eller mer.

Den som inte inser att kostnaden för Nya Karolinska beror på korruption har inte förstått mycket. Beräknad kostnad på ca 13 miljarder blev över 30. Vad beror det på om inte korruption?

Korruption är att lura folket, åtminstone det ärliga folket och nu backar de flesta riksdagspartierna från sitt löfte att försöka hejda, eller åtminstone minska, lurendrejeriet från telefonförsäljarna som terroriserar oss dagligen och stundligen.

Förslaget om skriftlig bekräftelse av en telefonförsäljning togs emot positivt av riksdagspartierna, men nu har flera av dem backat. Tydligen ska oseriösa telefonförsäljare fortsätta kunna blåsa många av oss på kostnader för prylar eller abonnemang man inte vill ha.

Frågan är varför partierna som backat från förslaget om bekräftelse på papper gjort det?

En förklaring är säkert lobbying, vilket också bekräftas av branschorganisationen men det skulle inte förvåna mig och det också handlar om korruption från samma branschorganisation.


Det ska tydligen vara tillåtet att lura folk på pengar via telefon även i fortsättning. Kan det bero på korruption?

Ett argument för att stoppa förslaget kommer, föga förvånande, från moderaten Ewa Thalén Finné som i en intervju säger att ”Alla människor har inte sms. Jag vet människor som inte klarar att läsa sms!”.

Med sådana argument är saken klar:
Korruption!

./.

3 Svar på “Egoism leder till korruption”
  1. Martin skriver:

    Många äldre har inte förstått att telefonförsäljning och telefonbedrägerier har ändrat telefonetiketten i grunden. Förr hälsade man artigt och presenterade sig. Numera så svarar jag ”Hallå!” eller ”Ja!” i telefonen. Frågar någon vem de talar med eller om de kommit till Martin, då svarar man: Vem är det som undrar? När de presenterat sig, tvingar man dem att delge sitt ärende innan man erkänner vem man är. Är svaren det minsta otillfredställande så lägger man på luren omedelbart utan vidare diskussion.

    Tänk på att en telefonförsäljare inte är en människa, en telefonförsäljare är ett redskap som läser på en skärm hur hen skall agera vid varje svar hen får, det är bara en robot (ett expertsystem) som använder en människa. Robotar behöver man aldrig visa hövlighet.

    Råkar man av misstag släppa en telefonförsäljare så långt att de hinner börja presentera sitt ärende, så lägger man på omedelbart man inser sitt misstag. ”Skulle jag kunna låna ett par minuter av din tid. *Klick*”

    Denna princip använder jag både för privat telefonerande och företagsluren.

  2. Lasse skriver:

    Martin:

    Att lägga på luren är givetvis utmärkt, men värre är att de som ringer upp tydligen ringer ett antal olika nummer samtidigt med resultat att när man svarar så är det ofta bara tyst i luren. Då har man alltså fått släppa vad man höll på med i onödan än mer, man blir ju bara förbannad.

  3. Martin skriver:

    Lasse,
    ja, problemen är mer än bara ett otrevligare sätt emot varandra och att folk råkar illa ut. Det är systematiskt ingrepp i individens frihet och stjälande av individens tid och sinnesro. Det är en alltigenom skadlig verksamhet.

    Det har gått att mobilisera till och med liberaler emot sk spam, att få dem att gå med på lagstiftning emot det och kollektiva aktioner emot de som står bakom. Varför klarar de inte hålla linjen när det gäller den betydligt mer invasiva formen av spam, telefonspam?

  4.  
Lämna ett svar

Please copy the string vV7djb to the field below: