Snart ett minne blott.

Det är bara att gratulera GM. De har blivit av med en farlig konkurrent till Opel och sina andra bilmärken. GM förstod att de svenska ingenjörerna och teknikerna skulle kunna tillverka bilar som innebar hot mot det egna företagets bilar.

Snacket om att GM inte ville tillåta tekniköverföring till Kina som skäl för att stoppa SAAB:s samgående med kinesiska företag är givetvis struntprat. Kom ihåg att GM redan låter kineserna bygga GM-bilar hos Shanghai Automotive.

General Motors skyller nu på att man inte ville tillåta tekniköverföring till Kina som orsak att man hellre ser en 20-procentig arbetslöshet i Trollhättan. Sanningen är att oavsett lösning så skulle GM gjort allt i sin makt för se till att en bra biltillverkare försvann så fort som möjligt. Ingen lösning hade dugt åt GM.

Det är givetvis inte förvånande att SAAB tvingas i konkurs när det är Centerpartiet som leder näringsdepartementet. Centerpartister är endast intresserade av att skydda bönder och jordbruk, inte industrier.

Sveriges tid som industrination är nog över. Nu ska vi in i framtiden som tjänstenation där vi får göra skatteavdrag både för välgörenhet och för att städa åt varandra. Men är det verkligen en framkomlig väg in i framtiden?

SAAB:s förbannelse var nog att de helt enkelt tillverkade alltför bra bilar för att GM skulle våga låta fabriken fortsätta. Talet om konkurrensens fördelar är alltid bara struntprat. Inga företag vill ha konkurrens, allra minst av de som klarar jobbet bättre.

Nåja, de som påstod att regeringen när den vägrade stötta SAAB ekonomisk var rädd om skattebetalarnas pengar torde ha skjutit sig själva i foten. För nu kommer kostnaden för skattebetalarna att stiga mot himlens höjd när arbetslösheten ökar med tusentals personer, inte minst hos olika underleverantörer.

Den svenska regeringen med Maud Olofsson (C) i spetsen vägrade gå in med pengar i SAAB för att rädda skattebetalarnas pengar. Det gjorde inte USA:s president Barack Obama med GM. Hade inte USA satsat skattepengar i GM hade företaget gått i konkurs.

Nåja, Sveriges framtid är utstakad.

Vi får steka fettdrypande McDonalds hamburgare, ge bidrag till bönder och använda begagnade blöjor på åldringar samt städa åt varandra med skatteavdrag. Räcker inte det får vi i stället utnyttja rätten från årsskiftet att ägna oss åt avdragsgill välgörenhet.

Framtiden är ljus!

./.

AB, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, DN, 1, 2, 3, 4, 5, 6, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, Exp, 1, 2, 3, 4, 5, Dagen, SVT, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, SR, 1, 2, 3, GP, 1, 2, 3, 4, 5, 6

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

9 Svar på “Framtiden är ljus”
  1. Aleksander skriver:

    Rätt bild av dagens samhälle, tack för en bra artikel om SAAB

  2. Janne skriver:

    En sak är säker från min sida och jag hoppas att även alla andra gör så – inte en endaste bil, någonsin mer, som är tillverkad av GM. ALLA GM-BILAR SKA BOJKOTTAS FRAMÖVER.

  3. Lasse skriver:

    Aleksander:

    Tack själv.

  4. Lasse skriver:

    Janne:

    Räkna med mig.

  5. Eriksson Lars skriver:

    Vad trött man blir på Saabsektmedlemmarna somskyller sitt misslyckade bilföretag på GM. Har de det minsta innanför pannbenet så inser de att GM har varit en navelsträng i 20 år för Saab. Saab har fallit på designen och kvaliten, skitfula o dåliga.

  6. Lasse skriver:

    Eriksson:

    Fråga Bilprovningen om den saken. Du är nämligen felinformerad.

  7. Martin skriver:

    Lars Eriksson,
    ville bara informera dig om att det handlar i slutändan om ett stort antal riktiga människoliv här, riktiga barnfamiljer, föräldrar. Jag tycker de förtjänar fan så mycket bättre än ditt jävla ”You suck!”.

  8. Svante Svensson skriver:

    Apropå konkurrens: Kapitalistens mål, monopol.

  9. T Lindholm skriver:

    Alla Allians Kramare är väl Stolta nu, när Reinfelt ock kompani har ordnat en så fin Arbetsplats till alla de ca 3500 som blir utan jobb efter Saab konkursen….?

    Dagens Arena:

    28 000 svenskar ingår i dag i fas 3. Det innebär 28 000 gratisarbetare, fritt för företag att utnyttja. Konsekvensen av Arbetsförmedlingens beslut har nu börjat visa sig. Allt fler företag använder fas 3 som affärsidé. Allt fler företag blir också allt mer specifika i sina krav på fas 3-deltagare. Vissa kräver yrkeskunskaper som ”mekaniska kunskaper”. Det skulle inte förvåna mig om vi snart får höra talas om fas 3-anordnare som kräver CV eller har anställningsintervjuer. Om ni känner till något sådant fall, tveka inte att höra av er.

    Var nu stolta alla ni som röstade på duktige Reinfelt och kompani som tycker det är så viktigt att det skall löna sig att Arbeta…!!!!

  10.  
Lämna ett svar

Please copy the string mXVelN to the field below: