Helt klart är det annonsörerna som styr innehållet i Dagens Nyheter.

Visst är det viktigare med ”nyheten” att Drottninggtan i Stockholm ska bli modegata för unga vuxna i 20-30-årsåldern än att det gått en stor demonstation förbi samma gata. Det är för DN uppenbarligen viktigare att skriva om sådant som morgondagens annonsörer anser viktigare än att över en halv miljon människor (räknas araber till människosläket av DN?) har blivit dödade genom USA:s invasion av irak?

Eller ska man se DN:s nyhetsvärdering som en lektion i konsten att styra människors tankar i rätt riktning? Propaganda helt enkelt!

DN på nätet har en liten kort grej om protesterna utomlands.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 Svar på “Nyhetsvärdering och journalistik i DN”
  1. Kerstin skriver:

    Eller ska man se DN:s nyhetsvärdering som en lektion i konsten att styra människors tankar i rätt riktning? Propaganda helt enkelt!

    Säkert är det så. Det här har ju varit en linje länge, att inte rapportera om protestaktioner någonstans, om man inte kan göra om dem till ”rapporter om upplopp” förstås.

  2. Ken skriver:

    Utseende och design är det som gäller idag.

  3.  
Lämna ett svar

Please copy the string PgoMMs to the field below: