Vad betyder ett människoliv när det gäller att spara pengar? Det beror väl vem man frågar men frågar man borgerliga politiker betyder det inte mycket.

För många år sedan diskuterade man också om man borde förbjuda dubbdäck. Ett skäl som uppgavs var att de slet alldeles för mycket på vägarna för att kunna försvaras. Som exempel drog man fram den så kallade ”Nissastigen” där det var djupa hjulspår i asfalten. Det var dubbarnas fel påstod dubbdäckshatarna.

Då ryckte Expressens legendariska bilreporter Lennart Öjesten ut med måttband och helt sonika mätte hur brett det var mellan hjulspåren. Det visade sig, föga förvånande, att hjulspåren orsakades av tunga långtradare. I många fall alltför tunga sådana, överlast ökar vinsten, men sänker trafiksäkerheten.

Det gjordes en rad utredningar om dubbdäckens vara eller inte vara och då kom man fram till att dubbdäcken på personbilar var helt oskyldiga till vägslitaget. I stället kom man fram till att en enda lagligt lastad långtradare med släp slet lika mycket på vägen som 30 000 personbilar.

Men det var då det. Nu är det nya kvastar som sopar och då kan gamla dåliga idéer komma till heders igen. Nu finns inte vägens riddare på Expressen, nu finns han på Aftonbladet och heter Robert Collin.

Han säger det självklara; det är säkrare med dubbdäck än med dubbfria däck när man kör på vinterhala vägar. Han påpekar helt stilla att dubbdäck nästan halverar bromssträckan och det är lättare att klara en sladd med dubb i däcken än utan.

Men de farliga partiklarna då? Kommer inte de från dubbdäcken? Det påstår ju Stockholms stads moderatledda styre och har därmed förbjudit dubbdäck på Hornsgatan. Collin gör dock processen kort med dem när han påpekar att det inte finns en enda vetenskaplig undersökning som visar att de små partiklar man vill få bort kommer från dubbdäck. Politikerna gissar! De vet inte!

Det lustiga är, påpekar Collin, att i Akaba i Jordanien med sitt obefintliga vinterväglag och lika obefintliga dubbdäck, är de farliga partikelhalterna lika många som hos oss. Det troliga är att det beror på sanden.


Så kan det gå när man kör utan dubbdäck på vintern.

När halkan kommer åker sandbilarna i skyttetrafik och sandar. Problemet är att det inte är lika bråttom att sopa upp sanden på våren. Likheten mellan Akaba och Stockholm på våren är all sand som dammar upp. Det är nog en av orsakerna till de små partiklarna.

Problemet är att ska man sopa upp sand först när man är säker på att det inte behövs sandas mer så kommer det att damma längre tid är nödvändigt. Det går att spara pengar genom att inte sopa!
Det vet alla borgerliga politiker.

AB, 1, DN, Exp

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ett svar på “Så räddar man liv”
  1. Knickedick skriver:

    Kul kommentar från antiguuben. ;-D

    Jag menar, alla kalla fakta kom verkligen upp på bordet!

  2.  
Lämna ett svar

Please copy the string kwoegW to the field below: