I det senaste programmet ”Uppdrag granskning” fanns i kort scen som i princip förklarade allting med skandalerna hur svenska åkare blir utkonkurrerade av chaufförer som jobbar under slavliknande förhållanden.

Alltid får vi höra hur bra det är med konkurrens. Det blir billigare varor, mer valfrihet, bättre arbetsförhållanden och ökad välfärd bara vi uppmuntrar konkurrens. Långtradarchauffisar har så länge jag känner till talat om friheten med jobbet, och frihet är ju fint.

Cirka sex minuter in i programmet finns en scen där segerrusiga EU-anhängare skanderar ”segern är vår” med valaffischer i händerna efter att ja-sidan i eu-omröstningen vunnit en knapp seger över dem som insåg vad ett EU-medlemskap skulle komma att innebära.

När nu svenska fackföreningar inte längre kan ställa krav på att de som jobbar i Sverige ska konkurrera på lika villkor med svenska arbetare, och svenska chaufförer, så innebär det med automatik att konkurrensen ökar. Utländsk arbetskraft kan komma hit och konkurrera om jobben genom att göra jobbet billigare.

Svenska företag kan engagera utländska företag som säger sig kunna göra jobbet billigare än motsvarande svenska företag. Det är precis vad som hänt i den svenska åkeribranschen. Svenska åkare blir helt enkelt utkonkurrerade av utländska åkeriföretag.

Enligt programmet så är konkurrensen så hård att många, utländska företag får vi anta, tvingas till ren kriminalitet för att kunna erbjuda svenska företag de priser för transporter som företag som IKEA, Volvo och ABB förväntar sig numera sedan


Cirka 6 minuter in i ”Uppdrag granskning” finns en scen som förklarar allt med hur det kommer sig att svenska åkare blir arbetslösa och utkonkurrerade av utländska företag och chaufförer. Programmet finns på SVT Play.

EU-medlemsskapet och den därmed välsignade och ökande välfärdsframkallande konkurrensen innebär.

Vi får hoppas att de som tack vare EU-medlemsskapet och den därmed ökande konkurrensen får se sina löner sänkas och sina jobb övertas av billigare utländsk arbetskraft var med och röstade ”ja” till EU-medlemsskapet. Man ska lyssna till dem som vet vad de talar om.

Valfrihet kräver kunskap.
Hade åkare och chaufförer det när de röstade om EU?

./.

Dagens bild från Stockholm


Billiga transporter och konkurrens ger billiga varor, arbetslöshet och folk som tvingas tigga för sin överlevnad.

./.

AB, 1, 2, 3, 4, 5, SVT, DN, 1, 2, 3, SvD, 1, 2, 3, SR

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

6 Svar på “Skylla sig själva?”
  1. Martin skriver:

    Satt på partimöte i kommunen och där fick kravet på att alla som anlitas i kommunens verksamhet skall ha kollektivavtal, det blev en mycket svagare skrivelse om motsvarande villkor i kollektivavtal. Denna ändring framtvingas av EU. Det är inte lätt att bedriva vänsterpolitik när systemet är riggat av EU…

  2. Lasse skriver:

    Martin:

    Nej, det är inte lätt och det var det som var hela meningen med att gå med i EU.

  3. […] Bloggat: Lasse, Borgarmedia: DN, SVD, Läs även andra bloggares åsikter om Skatteparadis, Fifflare, […]

  4. Kerstin skriver:

    Och EU har nu en ”grundlag” som förbjuder all annan politik än den nyliberala. Det är väl inte direkt vad vi menat med demokrati.

  5. Lasse skriver:

    Kerstin:

    Nej, det är det inte, men nyliberalerna tycker nog att det är höjden av demokrati och därför behövs inga andra åsikter.

  6. Kurt skriver:

    I samband med hästköttsskandalen så fick vi veta att det inte var lönsamt att köra Svenska hästar till slakt i sydeuropa, men det beror ju bara på vilka fraktkostander man ränkar med!

  7.  
Lämna ett svar

Please copy the string lmFfQ6 to the field below: