Det är roligt nästan jämt. Nu får vi besked om att regeringen visst kan tänka sig att stötta svenska företag med miljoner varje år.

Det är skillnad på grisar och bilar. Företag som gör bilar ska klara sig själva i den internationella konkurrensen. Företag som slaktar grisar ska få bidrag för att klara den internationella konkurrensen.

Det är landsbygdsminister Eskil Erlandsson som vill öka lönsamheten för sina yrkeskollegor bönderna genom att subventionera kostnaden för slakteriernas veterinärkontroller. Det blir 90 miljoner om året det.

Skälet till subventionerna är ”Vi vill ha fler bönder i Sverige som har en lönsam produktion och är konkurrenskraftiga gentemot den import som kommer till vårt land i dag”, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C). Så var det med det pratet från Centerpartiet om fri konkurrens inom EU.

Vem betalar veterinärkontrollerna i andra EU-länder? Staten eller de som köper köttet?

Bilar ska däremot absolut inte subventioneras i Sverige. Däremot går det tydligen bra att importera bilar från andra länder där stater är ägare av bilfabriker. Exempelvis Mercedes som ägs till 17 procent av franska staten. I Nissan är USA stor ägare. Volkswagen ägs till 48 procent av både den tyska delstaten Niedersachsen och Qatar. För att inte tala om Renault och Frankrike.

Biltillverkning engagerar alltså stater runt om på jorden, men inte i Sverige. Men så är Volvo numera kinesiskt, Scania ägs av VW och därmed också av Qatar, och SAAB snart bara ett minne.

Ska vi köpa en bil tvingas vi i framtiden att köpa en som byggts utomlands och sedan importerats hit. Ska vi däremot köpa en fläskkotlett ser staten gärna till att bidra med pengar från skattebetalarna så att svenska slakterier och bönder inte behöver konkurrera med duktigare bönder och slaktare.

Det är tydligt att det är finare att vara bonde än bilarbetare när böndernas eget parti styr och ställer med skattebetalarnas pengar. Men det kanske är naturligt när det är en bonde som bestämmer vart subventionerna ska gå?

Tut är fult.
Nöff är fint.


Subventionerar gärna sina olönsamma yrkeskollegor bönderna men…


…inte bilarbetare som i stället får bli offer för den i vissa fall heliga konkurrensen.

./.

SVT, 1, 2, E24, AB, 1, DN, 1, 2, 3, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, Exp, 1, 2, 3, GP, 1, 2, Jinge

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 Svar på “Tut, muu och nöff”
  1. H2 skriver:

    Varifrån har du uppgiften att Volkswagen ägs till 48% av Niedersachsen och Qatar?
    Det är väl Porsche som är den stora ägaren av Volkswagen?

  2. Mr Speck skriver:

    Men det är inget som hindrar LO att investera i SAAB.
    Om några år när kvartalsrapporterna visar vinst med flera miljarder
    kan man sälja aktierna och ha pengarna tillbaka.

  3. Lasse skriver:

    H2:

    Från min tyske granne och flera artiklar i dags- och affärspressen.

    Delstaten äger 17 procet vilket ger staten 21 procent av rösterna i bolaget, Qatar äger 30 procent.

  4. Lasse skriver:

    Speck:

    Nej.

  5. H2 skriver:

    Förändringarnas vindar har säkert blåst. Porsche är största ägare med 32% men har över 50% av rösterna. Niedersachsen har 12.7% av aktierna och 20% av rösterna. Quatar runt 17%. Allt enligt Volkswagens egen sida http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/content/en/investor_relations/share/Shareholder_Structure.html

    Generellt tycker jag det är fel att staten skall spekulera med skattepengar i privata företag men inser att det kan behövas vid vissa tillfällen

  6. Lasse skriver:

    H2:

    Tja, det ändrar sig säkert rätt ofta, men det är inte det viktiga.

    Det väsentliga är att många länder, stater, är delägare i bilfabriker. Vilket borde få dem som anser att staten inte kan äga bilfabriker eller vara delägare i dem att inse att det går alldeles utmärkt att staten är ägare i bilfabriker.

    Volkswagen var dessutom ett statligt projekt från början. Och det har ju, som verkligheten visar, gått alldeles utmärkt.

    Jag har grannar som gapar om att ”staten ska inte äga bilfabriker” de har två bilar, en Mercedes kombi och en sådan där stor lastbil från Nissan. Alltså bilar tillverkade av bilfabriker där staten är delägare…

    Vaddå nyttiga idioter?

  7. Linda skriver:

    Jag tycker staten kan äga alla sorters fabriker och företag. Så många som möjligt. Kapitalet, däremot har visat att det inte klarar av att hantera för stora andelar av ekonomin.

  8. Lasse skriver:

    Linda:

    Visst, varför inte. Det har ju visat sig att de är bra ägare som skapat så värdefulla företag att det är slagsmål om dem.

    Sedan återstår att få folk att begripa att staten, det är vi det. Vi är bra företagsägare med tanke på vilka vinster våra företag gjort genom åren.

  9.  
Lämna ett svar

Please copy the string LTwza3 to the field below: